“Je moet blijven bewegen, en het Winstore-klantevent geeft je net dat extra zetje.”

Hoe blijf je als retailer relevant in een wereld die steeds digitaler wordt? Oskar Zwart, eigenaar van Zwart Modeschoenen, weet er alles van. Zijn familiebedrijf bestaat al decennialang en heeft de overgang meegemaakt van klassieke winkelvloer naar omnichannel ondernemen. “We hebben echt alle fases doorgemaakt,” vertelt hij. “En je moet blijven bewegen. Anders haakt de klant af.”

Waar Zwart Modeschoenen vroeger draaide om goed advies en service in de winkelstraat, is er inmiddels een volwaardige webshop én wordt er actief samengewerkt met online platforms. “Mijn zoon werkt ook in deze branche, dus ook thuis hebben we het over trends in digitalisering. Dat houdt me scherp,” lacht Oskar.

De branche verandert razendsnel. Klanten vergelijken online, verwachten gemak, en willen toch persoonlijk contact. “Dat vraagt iets van je als ondernemer. Je moet durven kijken naar wat er beter kan.”

Een event dat je écht iets brengt

Toen Oskar werd uitgenodigd voor het Winstore klantenevent, twijfelde hij geen moment. “De uitnodiging beloofde een praktische middag, en dat was het ook. Hoe kun je als winkel meebewegen? Ik ging naar huis met frisse ideeën én energie.”

Eén van die ideeën was het vervangen van het huidige kassasysteem. “We werkten nog met het Openstore kassasysteem. Dat functioneerde goed, maar je merkt pas wat je mist als je ziet wat er allemaal mogelijk is. De LIV’ kassa die Winstore liet zien, geeft direct inzicht in voorraad, zowel in de winkel als online. Dat maakt bijbestellen, afstemmen en klantgericht werken zóveel makkelijker.” LIV’ is zowel op een PC, tablet en smartphone beschikbaar en overal in je winkel te gebruiken!

Start your engines

Persoonlijk contact maakt het verschil

Wat Oskar vooral waardeerde, was de benadering na afloop van het event. “Ik kon rustig in gesprek met iemand van Winstore. Ze luisterden echt. Wat past bij mijn winkel? Waar moet ik rekening mee houden? Dat gaf vertrouwen.”

Natuurlijk kosten nieuwe systemen geld, erkent hij. “Maar als je merkt dat de voorbereiding goed is en er helder wordt uitgelegd hoe het werkt, voelt het als een investering en geen uitgave.”

Stilzitten is geen optie

Voor Oskar is het duidelijk: wie wil blijven bestaan, moet blijven vernieuwen. “De retail is in beweging. En dat is soms spannend. Maar het biedt ook kansen. Zolang je open blijft staan en jezelf blijft uitdagen, kom je verder. En dan is het waardevol als je een partner hebt zoals Winstore, die met je meedenkt én naast je staat.”

“Het Winstore klantevent gaf me niet alleen kennis, maar ook vertrouwen. En dat is misschien nog wel het belangrijkste.”

Sparren over de toekomst van jouw winkel?

Wil jij meer halen uit je winkelautomatisering, weten wat er mogelijk is qua systemen en koppelingen of sparren over je strategie?