Search
Close this search box.

Bespaar tijd en werk efficiënter: de grootste voordelen van EDI voor retailers

Hoeveel tijd ben jij als retailer nu kwijt met het handmatig invoeren van orders of etiketteren? Zou je niet liever meer tijd willen besteden aan je winkel, je webshop of aan je klanten? EDI, Electronic Data Interchange, kan in veel gevallen jouw processen aanzienlijk versnellen en efficiënter maken. Sommige retailers denken wel eens dat automatiseringen als EDI vooral voor grote retailbedrijven geschikt zijn, maar niets is minder waar. Werk je nog niet met EDI? Wij vertellen je graag wat het precies inhoudt en welke voordelen het werken met EDI biedt voor retailers die met Winstore (Online) werken.

Vereenvoudigde processen

EDI verzorgt de communicatie tussen leverancier en retailer op basis van digitale berichtuitwisseling. Denk daarbij aan productinformatie, orders, pakbonnen en facturen. Door technologieën als EDI versnel en vereenvoudig je jouw logistieke processen. Zo vervang je het handmatig invoeren van orders door automatische berichten waar je weinig omkijken meer naar hebt. Ook verloopt het proces nauwkeuriger, omdat menselijke handelingen overgenomen worden door de computer én de kans op fouten daarmee vermindert.

Vanaf het moment dat je leverancier weet dat je met EDI gaat werken, zal deze de orders digitaal aanleveren en kun je ze automatisch in Winstore / IPOS inlezen.

De grootste voordelen van EDI voor retailers

Het niet meer handmatig (of automatisch) invoeren van orders levert niet alleen versoepelde processen op, maar ook flinke tijdswinst. Tijd die jij weer kunt besteden op de winkelvloer. Naast de tijdsbesparing bij het invoeren van de orders hoef je dankzij EDI in de meeste gevallen de artikelen ook niet meer te etiketteren. Bij het verwerken van de EDI-orders worden namelijk ook de artikel EAN-codes automatisch in Winstore ingelezen. Dit betekent dat de barcodes ook direct in ons kassasysteem bekend zijn. Nog meer flinke tijdsbesparing dus.

Samenwerking met leverancier

Daarnaast ervaren veel ondernemers nog een ander groot voordeel, namelijk een hechtere samenwerking met de leverancier. Niet alleen de retailer ontvangt automatische berichten (orders, pakbonnen, facturen) maar ook de leverancier ontvangt automatisch berichten over zijn verkoop-en voorraadaantallen. Hierdoor kan de leverancier de retailer beter adviseren over collecties en verkoopstrategieën. Daarnaast zie je dat leveranciers bereid zijn soepeler om te gaan met omruilingen gedurende het seizoen. Ook zijn er leveranciers die via deze methode samen met de retailer een NOOS programma opzetten. Immers, als dagelijks de verkopen bekend zijn, kan de leverancier voor die artikelen meteen weer nieuwe aantallen leveren. Dit proces gaat allemaal automatisch.

NOG EVEN OP EEN RIJTJE: DE GROOTSTE VOORDELEN VAN EDI VOOR RETAILERS

  • EDI zorgt voor snelheid en nauwkeurigheid;
  • Minder fouten = minder kosten;
  • Veel tijdsbesparing doordat orders automatisch in Winstore worden gezet;
  • Veel tijdsbesparing omdat er niet meer geëtiketteerd hoeft te worden;
  • Hechtere samenwerking met leverancier;
  • Meer “omruil” mogelijkheden gedurende het seizoen;
  • Minimale voorraad voor NOOS artikelen door snelle respons van de leverancier.

Ook werken met EDI?

Voor je besluit te gaan werken met EDI, is het goed om eerst te inventariseren welke leveranciers de uitwisseling van EDI berichten ondersteunen. Dat zijn er meer dan je denkt! Het beste moment om te starten met EDI is ongeveer een maand voor de start van het nieuwe seizoen. Onze consultants adviseren je graag over de mogelijkheden van EDI en stellen samen met jou een stappenplan op hoe je het beste van start kan gaan met EDI.

EDI VIA ACA 

Sinds enige tijd biedt ACA een eigen dienstverlening aan rondom het communiceren via Electronic Data Interchange (EDI) met jouw leveranciers. Op deze manier ontzorgt ACA jou omdat er minder schakels een rol spelen in de ketenintegratie en de EDI processen soepeler verlopen. Op dit moment zijn de eerste Winstore (Online) gebruikers gestart met deze eigen EDI dienstverlening van ACA. Meer informatie over werken met EDI, eventueel via ACA? Neem dan contact met ons op via onderstaande button.

Hét tweede Savvi event is een feit op 8 april 2024

Leer Savvi beter kennen en ervaar zelf de toegevoegde waarde van visuele en interactieve rapportages. Meld je vandaag nog aan!
https://www.winstore.nl/aca-winstore-en-savvi-bundelen-de-krachten/