In 2019 viert de Haarlemse sportspeciaalzaak Sport ’N Styles haar vijftigste verjaardag. In die jaren bleef het bedrijf gefocust op vernieuwing en dat zorgde ervoor dat de winkel – die het eind jaren negentig als één van de eerste sportwinkels aandurfde om ‘fashion’ in de sportbranche te integreren – een begrip werd in Haarlem en omstreken. Al dertig jaar is Sport ’N Styles geautomatiseerd door ACA en in 2018 koos het bedrijf voor de overstap naar het nieuwe Winstore Online. Daarbij ging ook meteen de nieuwe webshop live, als onderdeel van een pilot met BZTRS, e-commerce partner van Winstore.
Focus op het hogere segment
Afgelopen jaar verhuisde Sport ’N Styles naar een nieuw pand in de Haarlemse binnenstad. Een prachtig pand waar meerdere ondernemers gevestigd zijn – naast Sport ’N Styles onder meer een lunchroom en een meubelzaak – om elkaars aanwezigheid te versterken. Er werd veel aandacht besteed aan de inrichting en de stijl van de sportwinkel, waarin mooie high end merken geëtaleerd worden. Een duidelijke focus op wintersport is zichtbaar, wat vooral veel bezoekers uit Amsterdam trekt omdat het in die regio lastig is om goede wintersportkleding te kopen. Marcel Janssen, eigenaar van Sport ’N Styles vertelt: “Wij onderscheiden ons als speciaalzaak echt door ons assortiment en de goede merken die we voeren. Maar we kennen onze klanten ook echt. Klanten komen bij ons voor het advies en omdat we ze goed verzorgen. Ik vind het belangrijk dat de winkel dat gevoel ook uitstraalt.”
De focus van Sports ’N Styles ligt dus duidelijk op de winkel en de service voor klanten. Met de opkomst van online shopping werd aanvankelijk gekozen voor een samenwerkingsverband met andere ondernemers. Een situatie die lang voldeed, omdat veel zorgen uit handen werden genomen. Na de verhuizing van de winkel werd het echter tijd voor een nieuwe stap: een volledig nieuwe, eigen webshop die volledig aansluit op de uitstraling van de fysieke winkel. “In de oude situatie hoorden we vaak van klanten dat ze de link met onze fysieke winkel niet konden leggen, waardoor ze het gevoel hadden dat ze niet op de goede webshop zaten. Nu vinden we het tijd om zelf meer tijd en energie in onze webshop te steken,” legt Janssen uit.
De overstap naar Winstore Online
Het besluit om de webshop zelf te gaan beheren viel samen met de overstap naar Winstore Online. Die overstap bracht direct verschillende voordelen met zich mee. “De look and feel is echt een verbetering ten opzichte van de oude situatie. Het is allemaal veel visueler en handiger. Maar het is ook heel fijn om te merken hoe makkelijk alle gegevens overgezet werden naar Winstore Online,” aldus Marcel Janssen.
Ook werkt Sport ’N Styles sinds de ingebruikname van Winstore Online met EDI. “Werken met EDI is ideaal en het scheelt echt heel veel tijd. We hoeven niet meer te etiketteren, we kunnen de barcodes gebruiken. Het enige wat we nu nog hoeven te doen is die ouderwetse pakbonnen te tellen en die pakbon gaat dan hierheen, het wordt binnen geboekt en het is goed. Heel fijn!”, vertelt Nicole Wortel, administratief medewerker.
Een overstap naar een nieuw automatiseringssysteem is natuurlijk spannend en het zorgt ervoor dat je moet wennen aan nieuwe processen. En natuurlijk komt het ook wel eens voor dat er iets mis gaat of dat er iets niet helemaal duidelijk is. “Gelukkig komt het niet zo vaak voor dat we de klantenservice moeten bellen, maar als we ze wel nodig hebben dan wordt het probleem vaak direct opgelost. We worden altijd netjes te woord gestaan en snel geholpen zodat we zelf ook weer verder kunnen met ons werk,” zegt Wortel.
Janssen vult aan: “De overgang naar Winstore Online werd door ACA Winstore heel goed geregisseerd. De gesprekken vooraf waren duidelijk, de begeleiding en de training waren goed geregeld en we zijn zonder problemen overgegaan. De basis was hiermee gelegd, waarna we in ons eigen tempo de overgang konden complementeren. Ik raad Winstore dan ook echt aan bij collega ondernemers. Het is een betrouwbaar bedrijf en loopt zover vooruit met automatisering, maar ook de samenwerking verloopt heel prettig.”
De toekomst met een nieuwe webshop
Na de overstap naar Winstore Online kon ook de nieuwe webshop gerealiseerd worden. Hiervoor koos Sports ’N Styles voor Winstore-partner BZTRS Agency. Hiermee waren zij pilot klant voor de nieuwe samenwerking tussen BZTRS en Winstore. BZTRS realiseerde een webshop die de beleving en service uit de fysieke winkel nu ook online kan bieden. Zo kan de Haarlemse onderneming online een nog groter publiek trekken.
“Dit resultaat is hoe we het voor ogen hadden. We kunnen de producten nu veel beter categoriseren en voor de bezoeker is de shop veel gebruiksvriendelijker geworden. Hoewel het voor ons een hele investering was, hebben we er zoveel voor teruggekregen. Daarom ben ik ook heel blij dat we deze stap hebben gezet”, legt Nicole Wortel uit.
Janssen vertelt: “Het liefst wil ik eigenlijk hebben dat de mensen gewoon onze fysieke winkel bezoeken, maar we moeten met de tijd mee en we willen onze online klanten net zo goed bedienen zoals we dat ook hier in de winkel doen. Zo willen we de klant nog meer omarmen.” Het kost wel even tijd om zo’n webshop helemaal op te zetten, daarom kiest de sportwinkel ervoor om dit in stappen te doen zodat men de klant optimaal van dienst kan zijn. “Er liggen nog volop kansen voor ons en stap voor stap pakken we deze kansen met beide handen aan”, vertelt Nicole.
En de samenwerking met Winstore en BZTRS?
“Het is zeker te bevelen om voor de samenwerking ACA Winstore/BZTRS te kiezen. Onze samenwerking met Winstore was er natuurlijk al, maar de komst van BZTRS is uiteindelijk wel weer een stap naar ons einddoel. Zo’n nieuw partnership is in het begin even zoeken omdat je elkaar nog niet zo goed kent, zeker omdat we Pilot klant waren, maar nu we weten hoe alles werkt en hoe we alles in moeten zetten werkt het erg fijn”, concluderen Nicole en Marcel.
Door de samenwerkingsvorm met ACA Fashion Software en BZTRS, heeft Sport ’N Styles grote stappen voorwaarts gezet. Met de fysieke winkel in Haarlem en de vernieuwde webshop, is Sport ’N Styles nu dus klaar voor de toekomst.